contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Vitamina B6

In functie de compozitia chimica, vitamina B6 se gaseste sub trei forme active: piridoxina, piridoxalul si piridoxamina, dintre acestea cea mai stabila forma si componenta sub care se gaseste vitamina B6 in alimente fiind piridoxina.

Tip vitamina: hidrosolubila

Alte denumiri vitamina B6: piridoxina

Roluri vitamina B6:

  • contribuie la asimilarea proteinelor si a grasimilor;
  • intervine in conversia carbohidratilor stocati (glucoza) in energie;
  • intervine in producerea de anticorpi, in formarea de globule rosii, in reducerea proceselor de aterogeneza si in formarea de noi celule;
  • contribuie la functionarea normala a sistemului muscular, in reducerea concentratiei plasmatice a colesterolului, in miscarea eliminarii renale a exalatilor (implicati in formarea calculozei renale);
  • ajuta la conversia triptofanului in nicotinamida;
  • intervine in sinteza structurilor de baza ale fibrelor nervoase si in desfasurarea activitatii fiziologice a sistemului nervos;
  • impreuna cu vitamina B12 si acidul folic (vitamina B9) normalizeza nivelul sanguin al aminoacidului homocisteina asociat cu bolile de inima;
  • intervine in sinteza acizilor nucleici cu rol in intarziererea procesului de imbatranire;
  • intervine in absorbtia de vitamina B12 si magneziu si in mentinerea echilibrului mineral al sodiului si potasiului;
  • atenueaza greata si ajuta la eliminarea senzatiei de uscaciunea a gurii;
  • reduce spasmele musculare nocturne, carceii, amorteala mainilor si anumite forme de nevrite ale extremitatilor;
  • are rol in reglarea pierderilor de apa din organism;
  • asociata cu zinc si ulei de onagru, vitamina B6 este utila in corectarea sindromului premenstrual.

Afectiuni datorate carentei de vitamina B6:

  • tulburari de crestere, apatie, depresie, vertij, convulsii;
  • anemie microcitara hipocroma;
  • dermatite seboreice;
  • inflamatii ale limbii (glosite).

Surse de vitamina B6:

  • drojdia de bere;
  • taratele de grau, germenii de grau, orezul nedecorticat, ovazul;
  • carnea de vita, de pasare, peste;
  • soia;
  • pepenele galben;
  • varza, cartofii;
  • melasa de strugure negru;
  • ouale;
  • alunele, nucile;
  • laptele.

Inamici vitamina B6:

  • conservarea si prepararea termica a carnii, prelucrarea fructelor si legumelor;
  • apa;
  • alcoolul;
  • estrogenii.

Necesar zilnic de vitamina B6:

adolescenti adulti femei adulti barbati femei gravide/ lactatie
1,2 - 1,3 mg 1,3 - 1,5 mg 1,3 - 1,7 mg 1,9/ 2mg

Necesarul de vitamina B6 este dependent de continutul alimentelor in proteine si acizi grasi nesaturati (continuti in uleiuri vegetale). Astfel - pentru fiecare 100g proteine - sunt necesare 1,25 mg vitamina B6. De asemenea, necesarul creste in cazul persoanelor expuse la radiatii, la bolnavii de inima si varstnici.

Trebuie avut in vedere ca vitaminele B1, B2 si B6 trebuie administrate in cantitati egale si ca vitaminele B actioneaza mult mai eficient impreuna decat separat. Ca in cazul tuturor vitaminelor B, cantitatile in exces sunt eliminate fara a fi depozitate in organism (in aproximativ 8 ore in cazul vitaminei B6).

Toxicitate si/ sau efecte adverse supradozare vitamina B6:

  • greata, varsaturi;
  • tulburari neurologice – lipsa simturilor in extremitati, probleme cu echlibrul;
  • neliniste nocturna si trairea intensa a viselor.